Vybavení
První strana            Převodovka      Modely na 280       Modely na 400      RC vybavení          Odkazy    

 

Elektrovrtulník Ikarus ECO 8: standardní ze stavebnice s pár drobnými úpravami (např. listy zataveny do smrštovací folie, zpevnění upevnění motoru, montáž kompenzátoru - doporučuji článek pana Berana v RCM 5/99 - viz Knihovna). Jediným tuningovým dílem od výrobce je volnoběžka na hlavním hřídeli. Dle mne nezbytná věc pro začátečníka, který při problémem rychle ubírá plyn - jen dle mého odhadu, už se mi cca x na n-tou krát zaplatila!!!!

30/08/2000 při pádu vrtulníku se poškodilo volnoběžné ložisko. Naštěstí dle informací z internetu jde o běžně vyráběné jedosměrné ložisko - typ HF 0612 of firmy INA za 210 Kč. Původní poškozené jsem odstranil. Nové ložisko se však v plastovém unašeči volně otáčelo, proto bylo zalepeno (kombinace modrý zajištovač šroubových spojů Loctite + kraj vteřinovým lepidlem).

 

Vysílač Futaba FC - 16 : nefunguje ale HELI program swashplate 2 (konkrétně na pohyb kolektivu nereaguje servo klopení (VOP), které je nutno domixovat přes volný mix - bohužel pak nejdou ostatní mixy např. Hover Pitch atd.) Psal jsem dotaz na hotline robbe - co odpoví ???

Na základě informací od Robbe už vím, že jsem se mýlil - swashplate 2 pohybuje jen dvěma servy (2*klopení), když pohybujete plynovou pákou (kolektiv). Proto označení H 2 (číslo udává počet serv, co se pohybují při pohybu plynu). V praxi to znamená, že H - 2 je dobré pouze pro "fixed-pitch" vrtulníky (např.Piccolo), aneb je k ničemu pro Eco 8 (musím označit obrázek v návodu FC -16 za naprosto zavádějící pro laika). Řešení není zrovna příjemné - dát do vrtulníku mechanický mixér nebo koupit jinou desku cykliky anebo se smířit s tím, že nelze využít všech "vymožeností" HELI programu u FC - 16 (anebo koupit jiný vysílač :-)).

Pomocí volného mixu jsem vykouzlil i ovládaní typu "H4" z FC-16. Pomocí druhého volného mixu a otočného potenciometru na 6. kanálu mohu navíc ovládat i "Pitch trim" (tj. trimovat nastavení kolektivu bez ohledu na plyn)!!!! Navíc pomocí externích trimů je možno ovládat/trimovat další funkce. Znamená to tedy, že i z FC-16 lze udělat HELI soupravu pro Eco 8 na 90 stupňovou desku cykliky - jen to není úplně jednoduché a je si třeba trochu hrát s procenty nastavení (ale obdobný problém můžete mít i s FC-28, když vám nepůjdou tři stejná serva úplně stejně)!! Druhou variantou je koupit překrásnou hliníkovou 120 stupňovou desku cykliky, kterou lze FC -16 přímo ovládat, tzv.H3.

24/01/2001 Futaba FC - 18 V3.2 Koupě lepší "heli" RC soupravy byla otázkou času - implulsem se však stalo říjnové zdražení a snaha sehnat lepší soupravu za "rozumnou cenu". Částečně se to povedlo a Eco má novou FC - 18 V3.2. Umí vše co třeba (deska cykliky H -4) první a druhý plyn atp. atp. Jedinou chybu má a to je německý návod (prodejce mi vyměnil aspoň software z německé verze za anglickou). Proto pozor FC - 16 je standardně dodávána v anglické verzi, zatímco FC-18 V3 prý v německé - proto zvažte nejen 35 vs. 40 MHz, ale také jazykouvou verzi. 

 

Příjímač Futaba RF-P 116 (6 kanálů, hmotnost 31g, FM modulace) při koupi FC -16 jsem si namísto standardního 8 kanálu vybral menší 6 kanál.

 

Serva 3*Hitec HS-80 a 1*Naro Plus BB (vrtulka) umístěné pod ocasním nosníkem na jednoduchém držáku (tj. další vlastní "tuning" viz obr. dole).

24/01/2001 Nyní používám HS - 81 3x a servo na vrtulce zůstalo Naro Plus BB

 

Gyro Ikarus Mini (piezo gyro 11g) jednoduché gyro, které má nastavení neutrálu a citlivosti přímo na krabičce (bohužel se vzájemně ovlivňují a bude tedy pro začátečníka obtížné jeho nastavení) - přesto by mělo být víc než dostatečné.

 

Motor LRP GT1  - 23x2 závity (165g, účinnost 70 nebo 80%??? - jiné údaje na webové stránce a jiné na krabičce, na můj dotaz mi z LRP odpověděli 80%-jak jinak) ze šuplíkových zásob chci pro testovací pokusy použít tento "Stock" motor, u kterého jsem jednoduchým způsobem změnil časování pro otáčení druhým směrem. Motor je jednoduchým způsobem nahoře uchycem k rámu pro snížení vibrací.

Nově je vybavem ventilátorem vlastní konstrukce poháněným od hlavního motoru. Zde se na chvíli zastavím u motorů Ikarus a jiných. Motory Ikarus se od jiných (vlastně stejných motorů GM - viz český prodejce ) liší přelepkou a délkou druhého konce hřídele. Zátímco motory Ikarus mají prodlouženou hřídel, na kterou snadno připevníte jakoukoliv vrtulku pro nucené chlazení, u jiných to nejde (LRP, GM a jiné auto-motory třídy 500). Zato ovšam zaplatíte cca 1,500 Kč navíc. Co dodat, na své první poskoky jsem použil motor LRP za 750 Kč (až se naučím létat, tak investuji do střídavého motoru MEGA či VM -tj. za pár let)

10/06/2000 Motor GM Racing AIR 2000 (23x1 závit) U motoru LRP se při provozu vydřelo kluzné ložisko na straně pastorku (namáhání je asi velké). Provedl jsem jednoduchou úpravu, kdy místo originálního kluzného ložiska (rozměr 3,15 na 9,5) jsem použil kuličkové ložisko (rozměr 4 na 8 - originál jsem nesehnal) s vypouzdřením. Výsledek = "nový motor s ložisky a !! prodlouženou !! hřídelí pro "ventilátor" za 100 Kč. Konečně také dorazil motor Air 2000 23x1 od GM Racing. Jsou tam vidět rozdíly, ale obecně je výkon za letu obdobný! Jedinou - významnou - změnou, kterou pozoruji je proudloužení letu přes 8 minut (LRP kolem 7 minut, ale tento rozdíl a problémy s motorem LRP si vyžadájí samostatný popis). Shrnuto a podtrženo AIR 2000 je určitě lepší (speciální Heli motor za 1,450 Kč), ale věřím, že z LRP (stock motor za 750 Kč) jde s pár úpravami udělat obdobný motor, který by měl vést k časům také přes 8 minut visu (tj. bude to asi dobrý založní motor). Na základě vlastních zkušeností, ale nemohu v žádném případě doporučit motor bez kuličkového ložiska (aspoň na straně pastorku) jako je např. motor Ikarus Sport, Bull 23T od GM Racing. Zde je nutné nahradit původní kluzné ložisko kuličkovým, neboť v provozu dojde asi dříve nebo později k jeho spečení a vydření.

 

Regulátor TMM 30 Eco - výrobce MGM COMPRO  - pro tento regulátor rozhodlo hlavně jeho provedení (masivní chladič), který je zárukou, že hlavně funkce BEC bude pracovat tak jak má. Tento regulátor má také krátkodobé potlačení výpadku signálu, které by mohlo být u elektrovrtulníku s FM také výhodou. Navíc jsem si po dohodě s jeho výrobcem nechal osadit silnější kablík od BEC (místo 0,15 mm2 je nyní 0,3 mm2). Zatím funguje bezvadně.

10/08/2000 Regulátor TMM 30 HELI Celkem dvakrát se mi stalo, že při prudkém přidání plynu (vítr podfouknul Eco a bylo tudíž nutno rychle reagovat na tento poryv) došlo po chvíli k vypnutí motoru. Na regulátoru patrně spustila automatická proudová pojistka, která po cca. 2 vteřinách určitého přetížení odpojí motor (což asi také souvisí se záměnou motoru LRP za výkonnější motor AIR 2000. Modelu se naštěstí nic nestalo (autorotace funguje). Po konzultacích s výrobcem regulátoru jsem následně obdržel k otestování nový regulátor TMM 30 Heli . Ze změn proti verzi 30 eco zmíním to nejpodstatnější:

1. vzhledem k odlišnostem vrtulníku zde není aktivována automatická proudová pojistka, ale pouze pojistka regulátoru. Proud nad 137% (tj. cca 41 ampér) nominálního proudu regulátoru toleruje po dobu cca 2,5 sec., nad 175% 1 sec. a nad 200% vypíná ihned.

2. regulátor nemá brzdu.

3. regulátor je vybaven extrémně svítivou LED, která upozorní na blížící se vybití akumulátoru.

 

Baterie Sanyo 1700 mAh SCR (osmičlánek cca 425g) komplet sestavený fa Modelcentrum s konektory 4mm.

10/06/2000 Po prvních letech s Ecem v kombinaci 8xNiCd a LRP 23x2 s 10 zubým pastorkem se mi výkon (otáčky rotoru byly cca 1,000 až 1,100 ot/min) zdál jako nedostatečný. Z možného řešení - pastorek 11 zubů nebo zvýšit počet článků jsem vybral řešení pro mne jednodušší, tj. zvýšit počet článků na 9 (baterie měly za sebou cca 10 cyklů). Výsledek = je to raketa.

 24/01/2001 Vývoj se nedá zastavit -  proto nyní létám 10 článkové sady :-)) ze Sanya 1,700 mAh. S použitím uhlíkových listů MS compozit je doba aktivního letu mezi 8:00 až 8:30 (maximum je cca 9:30!!!! - nebo chyba měření).

 

Nabíječ HITEC CG 330 (bez displeje, nabíjecí proud 0,5 až 5 A, až 24 článků) jednoduchý, levný a  kvalitní nabíječ s delta peakem, který nemá vybíjení. K vybíjení používám vlastní vybíječ postavený před mnoha lety dle plánku v časopise Modelář (vybíjecí proud cca 5 a 0,7 A dle typu žárovky).

24/01/2001 POWER PEAK INFINITY II: Jak je řečeno nahoře- vývoj se nedá zastavit -  proto nyní používám nabíječ Power Peak Infinity II od firmy Robbe zakoupený u firmy Modelcentrum.

 

Motor Air 2000, pastorek 10 zubů, 10 článků (současná kombinace)

Motor LRP GT1, pastorek 10 zubů, 8 článků (původní kombinace)

 

 

Podvozek, chladiče na motoru, chladič na regulátoru

 

Listy vlastní symetrické, unašeč - 2 ložisky 8/5/2.5, "VOP" vlastní

 

 

 

Chlezení motoru - nejteplejší po letu jsou baterie! (odběr kolem 15 A)

 

Opěra motoru vzor "Zapa", podpěry středů serv

 

 

Otvor v kabině pro chlazení motoru

 

Označení přední nohy reflexní folií

 

* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *