U Indiánů nejlépe fungovala ústní lidová slovesnost. Předávali si příběhy z generace na generaci. Další ze způsobů jak si zachovávali příběhy, byli kresby na kůži či stěnách jeskyň. Vše zobrazovaly obrázky. Každý znázorňoval určitý úkon. Tak se na jednom plátně mohla objevit historie kmene za poslední i dvě století (např. tzv."Velká missourijská zimní kronika" zachycující léta 1796 až 1926 a to vše na kůži formátu A1). Delawarové a Leni Lenapové k zachycování dějin používali Walam Olum v překladu "červeně malovaný zářez nebo záznam". Tvořila je sada plochých dřevěných destiček s vyrytými značkami, vybarvenými červeně. Objibvejové své piktogramy kreslili svitek kůry. Jedna tabulka byla více než metr dlouhá a asi 50 cm široká, to dosáhli pospojováním březové kůry. Tato kůra byla považována za posvátnou. Ale nejznámější ze všech způsobů zachování dějin byly Wampuny. Wampun byl opasek z 8 šňůrek na které se navlékali bílé a fialové korálky.Nejdelší wampunový opasek je Washingtonská smlouva dlouhá dva metry a široká 13 centimetrů. Byla součástí jedné z dohod v 18.století mezi Spojenými státy a Irokézkou konfederací. Tak jako Tibeťané i Indiáni měli ve zvyku vysypávat obrazy z písku. Tato velmi pracná technika se těžce uchovává. Obrazy byly tvořeny například pro léčebné rituály. Za nejvzdělanější (z pohledu Evropanů) kmen byli považováni Cherokeeové. Měli vlastní písmo, dodnes vychází jejich noviny v cherokeejském jazyce. Jejich osud byl ale nejstrastiplnější. Celkem 24krát tento kmen podepsal smlouvu o podstoupení půdy Spojeným státům, každá ze smluv měla být definitivní, Cherokeeům na základě těchto smluv bylo odňato celkem 81 200 000 akrů půdy. Byli stěhováni z místa na místo. Jedním z nejkrutějších přemístění je tzv. Trail of Tears, kdy ze 1400 obyvatel vystěhovaných ze své země na cestě k novému domovu zemřelo hlady či umrzlo celkem 400 lidí, zejména žen a dětí. Ale to už jsme u historie a o té v jiné kapitole...