Popisy modelů


"Vždy, když mne někde zaujala nějaká fotografie modelu, mne zajímaly parametry modelu, abych je mohl porovnat se svými zkušenostmi. Proto je přikládám i já."

1. Jimmy  (žluto-modro-červený model úplně vzadu)

RC elektrokluzák dle plánku v časopise Modelář 6/86. Tento model ve verzi větroně jsem postavil tuším v roce 1989. Ale až poté co jsem v roce 1991 (2?) zakoupil RC soupravu Futaba F -14, sehnal bílé články GE tento model, už ve verzi elektro, skutečně létal. Za začátku pouze s přímým pohonem a spínačem motoru s relé MVVS. S tímto modelem jsem se vlastně naučil sám a bez pomoci létat. Začátky opravdu nebyly lehké...(např. zjištění vykoupené havárií, že když je vítr, je nutno létat proti větru a né si "pustit" letadlo daleko po větru, a jiné). Postupně jsem model vybavil vlastní převodovkou, regulátorem. Jelikož jsem v té době studoval letadla, došlo mi že s tímto bachratým trupem už díru do světa neudělám. Proto jsem začal stavět Skipyho......(to předbíhám - viz dole).

Stav:  Čeká na svou příležitost (tj. buďto ho prodám nebo s ním budu někoho učit létat...)

Rozpětí:

cca 160 cm

Délka:

Plocha křídla:

cca 115 cm

cca 28 dm2

Hmotnost:

Profil křídla:

600 až 750g dle vybavení

obdoba Clark Y, E 205

Pohon:

Vrtule:

Speed 380/400, převod 1:3 až 4

Sklopná vrtule cca 235/220 - vyrobená z Igry 240

NiCd:

8 x NiCd 500 mAh - General Electric 175g

RC výbava:

2 serva po 44g (SOP+VOP), přijímač Futaba RF 115 30g

2. Skippy (červeno-bílý letoun vlevo vzadu)

RC ("akrobatický") elektrovětroň dle vlastního návrhu. Chtěl jsem model obratný, proto je vybaven křidélky (ostatně jako většina mých modelů). Trup o minimálním čelním průřezu a odporu  je vlastně pouze obalem vybavení, což umožňuje jednoduše zvýšit výkony modelu.

Stav: Se zlomeným křídlem čeká na opravu (servo Hitec 300 s částečně vydřenou dráhou  potenciometru           nereagovalo při nízkém průletu tak, jak by mělo - oprava serva byla jednoduchá,ale pozdě..)

Rozpětí:

cca 170 cm

Délka:

Plocha křídla:

Profil křídla:

cca 125 cm

cca 30 dm2

E 385 (neosvědčil se lepší by byl asi E 387 či E 205)

Hmotnost:

600 až 700g dle vybavení

Pohon:

Vrtule:

Speed 400, převod 1:4

sklopná z Igry

8 x NiCd 500 mAh, General Electric 175g

RC výbava:

2 serva po 44 g  (křidélka+VOP), přijímač Futaba 30g

3. RC delta (bílý model vpravo vzadu)

RC delta byla postavena dle plánku v časopise Modelář ?/?. Původní konstrukce byla na motor 1cm3 a řízena pouze jednokanálovou soupravou. Bohužel při úpravách modelu jsem zachoval původní vzepětí, s kterým model nelétal - byl totiž příčně přestabilizován. Opravu spočívající ve zmenšení vzepětí nebo zvětšení SOP jsem zatím neprovedl. Pouze jsem v rámci testování zhotovil přední malé kachní plochy - myslím, že tudy by vedla cesta ke stavbě zajímavého a dobře létajícího modelu. BUDE DOKONCENO

Stav:  Čeká na svou příležitost (tj. buďto zmenším vzepětí nebo ho prodám...)

Rozpětí:

70 cm

Délka:

Plocha křídla:

cca 115 cm

cca ? dm2

Hmotnost:

Profil křídla:

500 až 650g dle vybavení

obdoba E 205

Pohon:

Vrtule:

Speed 380 napřímo vzhledem k tlačnému uspořádání

160/100 - upravená KZP

NiCd:

8 x NiCd 500 mAh - General Electric 175g

RC výbava:

2 serva po 18g (SOP+VOP), přijímač Futaba RF 115 30g

4. PIF (červeno-žlutý letoun vlevo vpředu)

RC elektroakrobat inspirovaný článkem Petra Hustáka v časopise Modelář ?/8?. V původním článku byl popsán elektroakrobat na 540 o hmotnosti cca 1 kg. Lákala mne myšlenka postavit model stejných rozměrů o poloviční hmotnosti na 400 s převodem. Musím říci, že model splnil má očekávání. Výborné letové vlasnosti a velmi slušná obratnost. Model bych mohl doporučit jako školní motorový model s křidélky. Model jsem také na zkoušku vybavil přímým pohonem Speed 400 a vrtule 160/100. Letové vlasnosti však byly zklamáním a proto od té doby používám převodovku! BUDE DOKONČENO

Stav:  Čeká na opravu (pád z 20m, který nebyl na ruce, ale patně na výpadek RC soupravy způsobený uvolněným kablíkem k anténě vysílače - DOPORUČUJI zkontrolovat, zejména jestliže anténu často oddělávate F14/16 atp.)

Rozpětí:

cca 105 cm

Délka:

Plocha křídla:

cca 115 cm

cca 22 dm2

Hmotnost:

Profil křídla:

520 až 550g dle vybavení

E 374

Pohon:

Vrtule:

Speed 400/7,2V, převod 1:4

Sklopná vrtule cca 235/220 - vyrobená z Igry 240

NiCd:

8 x NiCd 500 mAh - General Electric 175g

Robbe 700 mAh - 178g

Sanyo 500 AR - 155g

RC výbava:

2 serva po 18 (křidélka+VOP), přijímač Futaba RF 115 30g

5. Fokker D VIII (polomaketa vpravo uprostřed)

Před lety vyšel v časopise ABC plánek tohoto modelu jako "dvacetinka" na gumu. Jelikož se mi líbil, začal jsem schánět podklady pro jeho stavbu, což však byl v roce 93/94 velký problém. Mluvil jsem s pár odborníky (jeden i z L&K) a někteří mi dokonce tvrdili, že takový typ neexistuje. Zvolil jsem proto kamufláž, kterou používali některé D VII. Sotva jsem model v květnu 1994 dokončil, objevila se najednou monografie letounu v L&K, kniha konstruktéra Henryho Fokkera a plastikový model začal vyrábět Eduard. Proto mám na modelu chybně maltézké kříže, skutečný letoun s nimi asi nikdy nelétal. Model jsem zalétal v červnu 1994. Musím uznat, že let s ním byl zážitek - hlavně kvůli maketovému zvuku pohonné jednotky. Při letu totiž potah letounu z vylakované Mikalenty nádherně rezonoval a hluk spíš odpovídal rotačnímu motoru něž Speedu 400 s převodem.

Stav:  V současné době zavěšen u stropu a čeká až s ním znovu vyletím.

Rozpětí:

cca 112 cm

Délka:

Plocha křídla:

cca 95 cm

cca 22 dm2

Hmotnost:

Profil křídla:

620 až 650g dle vybavení

E 205

Pohon:

Vrtule:

Speed 400/7,2V, převod 1:4

Vrtule JAS 320/120

NiCd:

8 x NiCd 500 mAh - General Electric 175g

Robbe 700 mAh - 178g

RC výbava:

2 serva po 18 (křidélka+VOP), přijímač Futaba RF 115 30g

6. Pifík (červenobílý model vpředu uprostřed)

RC elektroakrobat vzniklý na základě zkušeností s Pifem. Model má na rozdíl od Pifa symetrický profil a křídlo bez vzepětí. Tvarově částečně vychází z Pifa a Dyna-mite (viz  Modelář 9/90-92?). Je to model, který dovede letět velmi rychle, ale na druhou stranu je s ním možné létat na fotbalovém hřišti jako s upoutaným modelem. Patrně nejlepší akrobatický model, který jsem dosud postavil.  

Stav:  Jelikož nemám tolik přijímačů a serv je "připraven k letu na skříni". Souběžně na něm provádím drobnou údržbu, ale hlavně drobné stavební úpravy. Je to zvětšení plochy a úprava tvaru kormidla VOP. Dále se v současné době chystám i na stavbu nové směrovky, která bude výhledově také ovládána. Dále zamyšlím v tomto modelu otestovat novou pohonnou jednotku 400/6V, 1:2,083 (více informací u Akra).

Rozpětí:

90 cm

Délka:

Plocha křídla:

74 cm

16,1 dm2

Hmotnost:

Profil křídla:

480 až 525g dle vybavení

NACA 10,5% symetrický

Pohon:

Vrtule:

Speed 400/7,2V, převod 1:4

Sklopná vrtule cca 235/220 - vyrobená z Igry 240

NiCd:

 

RC výbava:

8 x NiCd 500 mAh - Sanyo 500 AR - 155g,alternativně Robbe 700 mAh - 178g

2 serva po 18 (křidélka+VOP), přijímač Futaba RF 115 30g, resp REX4 12g, regulátor JETI 20

připravuji 2 až 3 Naro Plus BB + přijímač MZK Pico 7 16g, regulátor JETI 110

 

 

7. Blue Troll (akrobat)

RC elektroakrobat s polosymetrickým profilem NACA 1412. V současné době prochází testovacím a zalétávácím procesem. Na modelu jsem vyzkoušel 2 serva na křidélka i ovládání směrovky. Mé zkušenosti jsou následující: klapky jsou na modelu znát, ale ne tolik aby kvůli tomu vozit jedno servo navíc (už jsem to upravil jednoduše zpět na jedno). Co se týče směrovky, zde došlo ke konstrukční chybě - model totiž na plnou výchylku reaguje pouze vybočením, ale vůbec nezátáčí. Bude nutno upravit tvar kormidla (asi výrazně zvětšit ). Částečně tuto vadu přičítám skutečnosti, že model nemá vzepětí a tudíž mechanika zatáčky dle učebnice nepracuje tak jednoduše.  

Stav: Aktivně létá - nyní však pouze se dvěmi servy

Rozpětí:

90 cm

Délka:

Plocha křídla:

cca x5 cm

18,5 dm2

Hmotnost:

Profil křídla:

520 až 555g dle vybavení

NACA 1412

Pohon:

Vrtule:

Speed 400/7,2V, převod 1:4

Sklopná vrtule cca 235/220 - vyrobená z Igry 240

NiCd:

RC výbava:

8 x NiCd 500 mAh - Sanyo 500 AR - 155g,

2 až 4 serva po 10 (křidélka+VOP), přijímač MZK Pico 7, (se 4 servy model dosud nelétal, tj. dvě na křidélka + SOP +VOP - důvody viz výše), regulátor JETI 110 

Doba letu:

6:30 až 7:30 mot.o chodu na víc než 50% dle FC - 16, s "rozhýbanými" články i přes 9 minut.

8. Piper PA - 18 (polomaketa)

RC polomaketa modelu byla postavena v roce 1996 a zalétána na jaře roku 1997. Výtečný rekreační model, který díky řízené ostruze umožňuje realistické pojíždění po ploše před startem. Do tohoto modelu jsem si postavil i jednoduchý regulátor (konstrukce BEL) u kterého jsem však přidal funkci BEC, neboli stabilizátor napětí 5V pro přijímač. V létě tento model létal i s plováky, kdy byl pro zvýšení výkonu vybaven vrtulí z Pifíka (se kterou záletne i kostrbatý výkrut). Jinak létá s obdobnou o zmenšeném průměru. Nejlepší polétání je v podvečer - průlety ve výšce pasu, klouzání , mezipřistání nový vzlet atp. Při létání na vodě jsem se kvůli větru já i model koupal, vše ale dobře dopadlo.

Stav: Aktivně létá - nyní v něm testuji různé kombinace převodovek, ale hlavně se chystám na fotografování za letu.

Rozpětí:

112 cm

Délka:

Plocha křídla:

cca x5 cm

17,5 dm2

Hmotnost:          

Profil křídla:

vzletová pod 570g  - křídlo 65g, trup 80g, podvozek 20 g, s plováky či s foťákem pod 650g.   33g/dm2

E 205

Pohon:

Vrtule:

Speed 400/7,2V, převod 1:4

Sklopná vrtule cca 210/200 - vyrobená z Igry 240

NiCd:

RC výbava:

8 x NiCd 700 mAh - Robbe, alternativně Sanyo 500 AR

2 serva po 18 (SOP+VOP), přijímač Futaba RF 116 33g

 

 

TO BE CONTINUED (soon)..TAK A TEĎ UŽ JEN DOPLNÍM CHYBĚJÍCÍ INFORMACE.

 

* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *