Větší než malé studiové čáry
Zatímco na vrchol naší pop-music se Lucie dostala především
prostřednictvím neotřele melodických písní se
zapamatovatelnými refrény a udržela se na něm také díky
rockovému přitvrzení na albu Černý kočky mokrý žáby, do
dalšího období své existence vchází v první řadě jako
studiová čarodějka, syntetizující všechny směry, kterými
už na své cestě prošla, a stále se rozhlížející do dalších.
Je nade vší pochybnost, že všichni členové skupiny jsou ve
studiu více než doma, proto si také mohou dovolit takové
kousky, které by pravděpodobně každému jinému - v Čechách
samozřejmě - zlámaly vaz. Příkladem za všechny budiž písnička
Panic, ve které zní bezmála dvacet nástrojů (většinou ze
sbírky autora a hlavního interpreta písně Roberta Kodyma),
aniž by z nahrávky jakýmkoli způsobem čišela ‚přeplácanost‘.
Nejen v ní, na celém albu Lucie osvědčila nevšední cit pro
vyváženost aranžmá s atmosférou té které písně. Ať se
používají ‚živé‘ nástroje nebo elektronika, nikdy nejde
o stavění možností kapely na odiv, ale o maximální účinnost
hudby a textu. V této souvislosti není bez zajímavosti srovnání,
nakolik se Lucie přiblížila podobně pojatému poslednímu
albu původně radikálně odlišných Kodymových Wanastowých
Vjecí.
Ruku v ruce se zvukovou jde i stylová šíře záběru Lucie,
která je bezpochyby právě na Větším než malém množství
lásky největší. Najdeme tu písně, které navazují na
rockové i popovější období kapely, ohlasy moderního trendu
míchání rocku s elektronikou, jejichž reflexi kapela naznačila
už na minulém, byť rozporuplném albu Pohyby, nechybějí ovšem
ani typické balady ‚pro rádia‘ a jako jejich protiklad
zcela mimožánrové ‚úlety‘. V té souvislosti ovšem narážíme
na zásadní problém desky: není jím nekoncepčnost - zdá se,
že koncepce je právě v onom okřídleném ‚každý pes jiná
ves‘ (stejně jako tomu bylo třeba u vrcholných alb Beatles),
problémem je absence silných skladatelských nápadů, ať už
v kterémkoli žánru. Lucie nikdy, ani ve svém nejrockovějším
období, neměla o výborně vystavěné a nadto velmi melodické
písničky nouzi. Tentokrát jako by si v tomto ohledu vybrala
oddechový čas a trochu vařila z vody. I když výsledný pokrm
krásně obložila exotickými, barevně i chuťově sladěnými
přílohami, voda jako základ kuchyně příliš nezasytí.
Ondřej Bezr - Mladá Fronta Dnes
Lucie vydala svoji nejmagičtější desku
Každá z jedenácti písní na desce Větší než malé množství
lásky, se kterou přichází skupina Lucie, je jiná. A všechny
skladby se výborně skládájí v široké spektrum výrazových
možností, k nimž kapela za deset let existence dopracovala.
Obavy zestagnace, vyvolané předchozím studiovým albem Pohyby(1996),
mohou být rázně rozptýleny.
Tóny gamelanu dobarvují a změkčují rytmickou linku úvodní
písně Kengi, která se vlní spolu s "vyprávěcí"
melodií Oskara Petra. Páteří následující skladby Jeden tvůj
dotek jsou naopak sytě zemité ríffy, kolem nichž krouží
zvuková kouzla klávesisty Michala Dvořáka, zátímco muzika
buši jako kladivo. V písni Lovec, střelec, doktor a vědec,
kterou Koller odzpíval na plný výkon, kapela ještě přidává
hektické tempo, jako by se nahromaděná energie nemohla dostat
ven.
Na desce převažují pomalejší nebo středně pomalá tempa,
která protékají sedmi písněmi a asi nejlépe otevírají
prostor zvu kovým fantaziím. Snivá skladba Svítání má
tajemnou atmosféru, modelovanou liniemi rytmů, basů, éterických
zvuků a přiléhavým textem: "rozpouští se tma vyšší
mocí, netopýři spí a hadi vstávaj". V písni Panic,
která představuje touhu po vnitřní čistotě, kapela citlivě použila
velké množství nástrojů včetně sitár nebo apalačského
dulcimeru, aniž tu zní jediný tón navíc. Kollerova Země je
zase šerosvitným ekologickým protest-songem, vnořeným do takřka
pinkfloydovské krajinomalby, a jeho milostná píseň S tebou má
zpočátku podobu jemného, barvitého soft rocku, který postupně
nabývá na hutnosti. Na pozadí jakési pohádkově filmové
muziky se odvíjí Balada o kocourovi a bylině, alegorický příběh
o střetu živočišné a rostlinné říše, v němž si kapela
opět pohrála se zvukovou magií. Její doznívající náladu
brutálné protne technometalová Iveta, výstižně drsná
charakteristíka řepáckého hurávlastenectví.
Příkladem aranžérské stručnosti je píseň Tvůj Lucifer,
kde se dábel loučí se svým bývalým chráněncem-alkoholikem,
který se mu dokázal vzepřít; jakousi archaickou atmosféru ke
zpěvu Roberta Kodyma v ní obstaral, a to velmi přesně, jediný
nástroj - cemballo hostující Sylvie Georgievy. O další rozměr
alba se postarala závěrečná píseň Medvídek: plyšové zvířátko
na sebe bere nevděčný úděl vánočního symbolů ("Koruna
plyšová, vánoční-cukroví, nikdo se nedoví o svatozáři
trnový"). Napůl sváteční, zčásti bizarní a zároveň
také polemický song. mistrně balancuje na hraně kýče...
Lucie výtečné ovládá umění středního proudu - její písničkářství
dokonalé souzní se zvukokovou a stylovou razmanitostí - a stále
se v něm zdokonaluje. Ačkoli nová deska je hudebně rozutíkaná
do mnoha stran, působí celistvě, vyváženě, vyzrále a po
albech Lucie (1990), In The Sky(1991) a Černý kočky mokrý
žáby (1994). tvoří další významný milník v kariéře této
kapely. Je nejmagičtějším titulem, který Lucie dosud vydala.
Vladimír Vlasák