jeskyně § pracoviště


Praliteratura







ttom
- hlavní představitel

Sel - autor díla:  Tož to jsú naši bojovníci


Praliteratura

Písně a básně stmelovací, povzbuzovací a vůbec kolektivní

N-tero (kolektiv)

Hymna kmene Macochů (ttom)

Písně a básně historické či zahraniční

Hymna Clubu Zabudnutých Slávů (Rada+Žák)

Písně a básně lovecké

Píseň starého lovce mamutů (ttom)

Mamutí křik (Píďalka?)

Písně a básně milostné

Píseň pravěkého milence (ttom)

Písně a básně věštecké

Balada o muži jménem Cejn (ttom)

 

Díla vědecko-historická

Kronika (kolektiv)

 

Praliteratura Main

Jak je uvedeno dále, praliteratura vznikla spontánně v okamžiku, kdy se několik jednotlivců pokusilo kodifikovat základní pravidla pravěké společnosti. Vzniklo tak proslulé N -tero / desatero /, které již každému z nás pomohlo v těžkých životních situacích. Vznik N -tera není možné určit přesněji, než tak, že vzniklo v minulosti. Pak následovala hymna kmene, která častokrát hřměla okolím Macochy po vítězných rvačkách naší tlupy s lidskými i zvířecími nepřáteli a častokrát i přáteli. Další písně a básně vznikali postupně, jako reakce na odpovídající události.

Rozčlenění druhů literatury odpovídá existujícímu stavu. Jednotlivá díla byla zařazována tak, aby v nejvyšší míře splňovala kritéria daného druhu. Může docházet k přesunům, kdy například píseň povzbuzovací bude zpívána namísto písně milostné a naopak.

Řešení operativní kategorizace literárních děl je však mimo rámec tohoto materiálu.

Písně a básně stmelovací, povzbuzovací a vůbec kolektivní Main

Účel:

Účel těchto písní je v podstatě definován již názvem. Je zapotřebí mít díla, která dají každému členu kmene pocit, že je součástí vyššího celku, že zkrátka není mezi kameny naší doby kamenné sám. Povzbuzovací písně budou sloužit místo původně používaného povzbuzování mlatem. Bylo zjištěno, že čím je důraznější povzbuzení, tím je těžší zranění a produktivita tak místo vzrůstu paradoxně klesá. Naopak písně, pokud už nepovzbudí, produktivitu nesnižují. Je však nutno pozorně volit jak píseň, tak i způsob přednesu. Pokud povzbuzované osoby usnou, klesá produktivita úměrně počtu osob do spánku upadnuvších.

K těmto dílům patří:

N-tero

Hymna kmene Macochů

Písně a básně historické či zahraniční Main

Účel a použití:

Zde je nutné mít na vědomí, že tato díla vznikala mimo kmen Macochů. Proto je jejich účel i použití zahaleno rouškou tajemství. Tato díla jsou objevována především při tzv. zakopávkách (tj. někdo o ně někde zakopne).

K těmto dílům patří:

Hymna Clubu Zabudnutých Slávů

Písně a básně lovecké Main

Účel:

Tato díla se týkají základního způsobu opatřování jídla, totiž lovu. Jejich účelem je sdělit informaci, týkající se dané problematiky. Jedná se tedy o jakýsi návod jak v určité situaci postupovat.

Použití:

Tyto písně je možné zpívat kdykoliv a kdekoliv. POZOR!! Při vlastním lovu je nutné tyto písně přezpívávat pouze v duchu, jinak utečou. Výjimku tvoří zahánění zvěře do pastí.

K těmto dílům patří:

Píseň starého lovce mamutů

Mamutí křik

Písně a básně milostné Main

Účel:

Tato díla napomáhají rozvoji populace kmene, případně k zajímavějšímu trávení dlouhých večerů. Ve smyslu zásad je je možné považovat i za písně stmelující kolektiv.

Použití:

Kdykoliv v případě zájmu odpovídajícího počtu členů tlupy.

K těmto dílům patří:

Píseň pravěkého milence

Písně a básně věštecké Main

Účel:

Zde je nutno objektivně přiznat, že skutečný význam těchto písní a básní neznáme. Zachováváme je však pro naše potomky jako součást kulturního dědictví a podle charakteru výtvoru buď pro povzbuzení nebo varování příštích generací.

Použití:

Tato díla budou předávána s generace na generaci až k té, která možná jejich smysl pochopí. Její odpovědností je využít těchto informací k co největšímu prospěchu kmene Macochů i v budoucnosti.

Vznik a hodnověrnost:

Tato díla vznikají spontánně upadnutím do věšteckého tranzu osob k tomu nadaných nebo cíleně a to u těchže osob vdechováním omamného kouře ze směsi bylin, nazývané Sairait. Vzhledem k tomu, že tato díla se týkají daleké budoucnosti, nebylo a ani nemohlo být prokázáno, že udaje v nich uvedené by byly nepravdivé. Vzhledem k nedostatku důkazů se tedy tato díla považují za zcela pravdivá.

Směs Sairait:

Jedná se o kouzelnou směs, původem z britských ostrovů. Její složení známé není a není znám ani její skutečný název. Později bylo zjištěno, že tento název sice při nákupu sdělen byl, ale nepodařilo se jej správně vyslovit. Místní Druid se snažil do vyčerpání výslovnost opravovat, ze zoufalství však uprchl do hor, kde se ho již nepodařilo nalézt. Název tak vznikl zkomolením jeho opakované věty "Řekni to správně!" (druidsky "Say it right!")

Mezi tato díla se řadí:

Balada o muži jménem Cejn

Díla vědecko-historická
Main

Účel:

Tato díla umožňují seznámení nových členů tlupy s historii kmene Macochů, umožní uvedomit si našim následovníkům jak dobří jsme byli a dále zanechávají informace o dění v jeskyni zejména pro budoucí spisovatele historických románů, aby nemuseli vymýšlet úplně všechno

Kronika

Kronika  je prvním dílem tohoto druhu. Byla založena úzkým kruhem pralidí, kteří jsou velice blízko Matriarše. Proto lze tento materiál pokládat za oficiální verzi historie kmene.

 

 

N-tero Main, Zpět

Účel:

N-tero vzniklo v raných dobách osídlení Macochy, kdy vyvstala nutnost srozumitelným a lehce zapamatovatelným způsobem definovat základní pravidla života v pravěku. Všechna byla získána za cenu nemalého strádání a často i osobních obětí. Byla i pokusně ověřena. Jejich vytvořením a zapsáním vznikla praliteratura.

Použití:

Tato pravidla jsou určena pro okamžitou orientaci v situaci. Jejich přeříkáváním a výběrem nejvhodnějšího se efektivita snižuje. Potkáte-li například medvěda, řiďte se příslušným pravidlem a nezkoušejte experimenty typu "Paci paci pac" jako ten pitomec Křivý Zub. Čest jeho památce!

Text je uveden na úvodní stránce : desatero .

Hymna kmene Macochů Main, Zpět

 

Účel:

Tato hymna vznikla historicky jako první ucelené literární dílo naší společnosti. Následuje po vzniku N-tera. Zde se jedná o typické dílo tohoto žánru, které stmeluje prakolektiv, vlévá novou sílu do žil a zejména zvyšuje hrdost jednotlivývh členů na příslušnost ke kmeni.

Použití:

Používá se při všech slavnostních událostech, jako je probuzení Matriarchy, vítězství ve rvačkách, oslava zdařilého úlovku apod. POZOR!! Nezaměňovat slova hymna a hymen. Pro neznalé, hymna se v případě zájmu dá použít vícekrát, kdežto hymen i v případě zájmu pouze jednou.

Hymna kmene Macochů

1.

Vpředu matriarcha Julia, tu ženu přece znáš,
Jak v pazourkovém svěráku teď svírá osud náš.
Za ní první, druhý, třetí, členové tlupy jdou
A všichni mají nahnáno, když naši lidé řvou!

Refrén:

My chytáme mamuty a medvědy a tak,
Jídla máme v jeskyni vždycinky p
lný vak.
A když nás někdo dopálí, to jeho chyba jest,
Pozná ihned na tváři jak tvrdou máme pěst.

2.

My nejsmé žádní vandráci a když to musí být
Neznáme žádnou legraci a umíme se bít.
Pak po rvačce vyhrané je zase čas se smát,
Zapomenout na boule a mamutem se cpát.

Refrén:

3.

Když se mne někdo zeptá, proč to tak musí bejt,
Já nevím já to neznám Velký duch na to má glejt.
My v pravěku se učíme jen lovit zvěř a rvát
A každý večer u ohně tu naši hymnu řvát.

Refrén:

 

Hymna Clubu Zabudnutých Slávů Main, Zpět

 

Tento bojový hymnus nelze časově zařadit. Obsahově se jedná o bojový chorál, zpívaný před započetím bitvy Slávů (Slovanů) s vetřeleckým kmenem Trampů. Místo bitvy, lokalitu Kozodoje, se zatím nepodařilo určit.

Hymna Clubu Zabudnutých Slávů

Oj, Perune, posil naše paže, mlaty,
by cudzácký trempíř ukázal nám paty!
Oj, Morano, staň sa tvoja svatá vuóle,
Nechť jim dáme mlatem zrádné do kebuóle!

Ó Velesi silný, ochraňuj nám stáda,
A zhub mrzka trampa, vraha koněkrada!
Ty milostná Vesno, ljubosti přej lidu,
Milo pomiluj ny, otžeň naši bídu!

Radegaste bogu, chrani české země,
Vyhubiž a zmařiž zálesácké plémě!
Otžeň trempce,

cudzozemce.
Brani prava sluhóv svojich,
Žizň a mír v Kozodojích!

Radegaste bogu, skláníme svou hlavu,
Požegneg ty Clubu Zabudnutých Slávů!

Krleš!Krleš!Krleš!

Píseň starého lovce mamutů Main, Zpět

 

Tato píseň je nostalgickou vzpomínkou starého lovce mamutů na doby, kdy byl ještě mlád a mohl chodit na lov s ostatními členy tlupy. Nicméně i zde je obsaženo varování o nebezpečí mamutů do pasti padlých.

Píseň starého lovce mamutů

Já každé ráno z kožešiny vstal,
lopatu a oštěp nachy
stal.

Pak s tlupou, které makat nevadí
šel jsem tam co mamuti popádí.

Refrén:

Já ryl jen celej den ryl,
Já ryl jen celej den ryl,

Abych večer dřív než půjdu spát
Flák mamuta moh´ si dát.

Já ryl jen celej den ryl.
Jako krtek jsem ryl.

Kdo nekopal pasti, ten těžko pochopí
co chycený mamut natropí.

Když mnou jeden mrštil do vzduchu,
Začal jsem mít divnou předtuchu.

Refrén:

Když jsem přistál a na zem jsem si kec´
Matriarcha hned mne drží za límec.

"Já ti dám, seš línej jako veš,
mě ve vzduchu se flákat nebudeš!"

Refrén:

Teď jsem starej, v jeskyni jsem sám
Na starý dobrý doby vzpomínám.

Jak kamenů rány jasně zvonily
Když jsme tehdy mamuty honili.

Refrén:

Mamutí křik Main, Zpět

Tato píseň názorně uvádí celý pracovní postup lovení mamutů včetně časových termínů na jednotlivé činnosti, což je z hlediska plánování pracovní činnosti nepbyčejně užitečné. Chceme-li jíst, musíme začít kopat měsíc předem!!!

Mamutí křik

Přišel pravěk zas o něco dříve
a s ním vítr přines mamuty

jejich dusot už je slyšet z dálky
bude žrádlo na tuty.

Celej měsíc kopali jsme jámu
pak přišel očekávanej den

bylo slyšet těžkou tupou ránu
už je tam - nemůže ven.

Ref: Mamuti, mamuti
na kořínky, na bobule seru ti

kolem běhá hora masa
jo to bude krása

přežerem se zase jednou k prasknuti
Mamut zmizel skoro celej v díře

kouká mu jen špička chobotu
chytrou lstí my přemohli jsme zvíře

časně ráno v sobotu
Celej tejden ležíme a žerem

nemáme už na nic náladu
mastný brady tiše svítí šerem

a já toužím zase po hladu.

Ref: Mamuti....

 

Píseň pravěkého milence Main, Zpět

Toto dílo reálným způsobem vystihuje úlohu mužů v matriarchátu a oslavuje jejich obětavou činnost v zájmu společnosti.

Píseň pravěkého milence

Já nemám rád ženy, které se vnucujou
Násilím ony u mužů si štěstí kupujou

To nejsou ženy pro mne, mne nejspíš získá si
Ta, která příjde tiše a něžně prohlás
í:

Ty by ses pořád schovával a nevydal bys hlásku
A to se přece nedělá, tak já tě varuju

Tak abys to chlape pochopil tak já ti vyznám lásku
Tak abys to chlape pochopil, tak já tě miluju.

Ta, která přišla včera do naší jeskyně
Hotovou byla horou, úplná obryně.

Stisk mojí ruku drtí, teď se mne na to ptá
Když bolestí kvílím "ANO!"

Tak tiše zašeptá:

Ty by ses pořád schovával a nevydal bys hlásku
A to se přece nedělá tak já tě varuju

Tak abys to chlape pochopil tak já ti vyznám lásku
Tak abys to chlape pochopil, tak já tě miluju.

Balada o muži jménem Cejn Main, Zpět

Z tranzu se podařilo určit, že se zabývá jistým druhem nebezpečí, které hrozí sítím. Zároveň je však oslavou všech známých i neznámých hrdinů, kteří za cenu nesmírné námahy a osobních obětí naše sítě spravují. Zda se jedná skutečně o sítě rybářské, jak napovídá jméno hlavního hrdiny díla, je otázkou, kterou musí vyřešit naši následovníci.

 

Balada o muži jménem Cejn

Neon do noci zasvítil a tak jsem k němu jel.
Jen tak v hospodě posedět jsem tenkrát jenom chtěl.

Úředník s tváří šedivou jak mlhavej den
Vyprávěl pověst strašlivou o muži jménem Cejn.

Byl to Cejn, byl to Cejn

Na síti je nyní klid, však virus Reed tu kdysi vlád´.
Jen při jeho jménu šedl vlas a nikdo nechtěl psát.

Ten Reed nám ničil soubory po celej dlouhej den.
Proto povolán byl odborník, správce sítě jménem Cejn.

Byl to Cejn, byl to Cejn

Ten Cejn, to je zlý svědomí virů jako Reed,
To není člověk jako my, tak hodně umí pít.

A pak nám náš šéf pověděl, že nadešel ten den,
kdy příjde k nám ten odborník, muž toho jména Cejn.

Byl to Cejn, byl to Cejn

Měl cédečka gumou sepnutý, v tom já se nevyznám.
Opilej pak na zem pad´, byl tuhej jako trám.

Do kouta potom popolez´, do koše hlavou vlít´,
my jenom tupě zírali, co se to bude dít.

Byl to Cejn, byl to Cejn

Pak na nohy se pozvedl, škytnul, prý že je fit
a nežli jsme se rozhlédli, tak do sítě nám vlít´.

Klávesnice mu klapala rychlejc než vodní mlejn.
A každý rychle pochopil, co značí jméno Cejn.

Byl to Cejn, byl to Cejn

Manuál stranou odhodil, únavou trochu zív´
a jenom stručně prohlásil "Já vyčistil ten chlív".

Pak cédéčka si posbíral, obličej žlutej jako len.
A na síti byl opět klid, on jmeno
val se Cejn.

Byl to Cejn, byl to Cejn

Průvan hospodou zastudil, od okna táhl chlad.
I já ač jsem se nenudil, jsem řek´, že půjdu spát.

Úředník s tváří šedivou pod stolem spí svůj sen,
Jen já mám cédéčka v kufříku - a mý jméno je Cejn!

Byl to Cejn, byl to Cejn


Tato píseň svým obsahem, melodií a vůbec celkovým určením patří jednoznačně do kategorie bojových písní. Doba jejího vzniku nebyla nikdy přesně určena. Předpokládá se, že již naši dávní předci slézajíce ze stromů temně mručeli její melodii a tím si vytvářeli prostor na zemi. Z toho je zřejmé, že její hlavní údernost spočívá především v melodii, byť později po zlepšení komunikačních schopností byla doplněna slovy. Ze spolehlivých zdrojů (vize našeho šamana po požití Magdonových bobulí) bylo zjištěno její využití našimi potomky v daleké budoucnosti, kdy stále samotným zvukem neseným větrem zaháněla nepřátele v bezhlavý úprk. Má takovou sílu, že bývá zpívána opravdu pouze ve výjimečných chvílích a to pouze na zvláštní rozkaz patriarchy. Jsou totiž zaznamenány případy, kdy vyburcovala bojovníky k takovým výkonům, po kterých nezbylo široko daleko nic použitelného. Naštěstí její použití nebylo poslední dobou potřeba a to díky zásahům patriarchy, který většinu incidentů řeší lehce sám. Objevily se dokonce spekulace, že ji tajně používá při svých akcích. Vznikly pravděpodobně na základě jeho neochoty přibírat ke střetům kohokoliv jiného a též vzhledem k tomu co zbývá na bojišti po jeho zásahu. Od těchto spekulativních informacích se však musíme jednoznačně distancovat.

/3.9.99, Sel /

Tož to jsú naši bojovníci

Tož to jsú naši bojovníci
klanu jeskynního.
Prostež od nich hned milosti,
je-li Vám tu milo,
vždyť oni konečně vždy zvítězí.

Klan ten si vždy za svým stojí
a vždy státi bude.
Pakli kdo proň život složí,
nikdá nelituje,
vědouce, že v brzké době, pomstěn on je.

Teď pud nám velíť se nebáti
a dobíjet uzemí, žen i potravy
pro uspokojení své potřeby.

Protož muži, ženy, děti
klanu našeho,
jstež vy všichni bojovníci
jména slavného
pomnětež na matriarchu svého!

Nepřátel se nelekejte,
na množství nehleďte,
odvahu vždy v srdci mějte
statečně bojujte
a před nepřáteli neutíkejte!

A s tím vesele křikněte
řkúc: Na ně, hr na ně!
Zbraň svou rukama chutnajte,
hlavy rozbíjejte.

Desatera pamatujte,
kteréž vám vydáno,
jeho vždycky následujte
retuj druh druhého
pakli že ho dodržíš dosáhneš svého.

Když pak všechny pobijeme
a řádně oloupíme,
vše to mocně oslavíme
dobře popijeme
doma v jeskyni pak v klidu usneme.


aktualizace: 25.10.99
superwebmaster: Sel
(sel)


* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *