EUROINDIAN
HOBBY
- Obecně
- K euroindiánům
jsem se dostal před více jak čtyřmi lety, do té doby
jsem jezdil skoro každý víkend
- na vandr (před
tím ještě jsem byl oddílový rádce ve skautském oddílu
a ještě před tím jsem byl
- v klubu
Foglarova typu :-)), i když o indiány a jejich kulturu
jsem se zajímal odmalička. Ale
- jak do ní člověk
proniká hlouběji, zjišťuje, že mu již nepostačují
teoretické znalosti, ale že může
- jít dál a vše
si vyzkoušet v praxi. (Kdo by si nechtěl vyzkoušet
projížďku indiánským táborem na koni,
- v indiánském
obleku, s kopím a dlouhými, vlajícími rozpuštěnými
vlasy s orlímy pery, nebo vyzkoušet
- indiánskou
saunu ?)
- A najednou
jsem viděl, že se dá spojit láska k přírodě a k táboření
a k indiánům v jeden krásný celek a tím
- je euroindian
hobby. V létě r. 1998 byl založen brněnský euroindiánský
kmen TIPI WANŽI, jehož jsem byl
- jedním ze
zakládajících členů. Kmen sice nefunguje dlouho, ale
vyvíjí se příznivě a jeho členové
- se sále více
zdokonalují v umění lesní moudrosti.
- Našimi vzory
jsou prérijní indiáni a jejich životní styl v předrezervačním
období (asi 1750-1880). Snažíme
- se tábořit
a žít jako oni, mít stejné znalosti o přírodě a
stejné dovednosti. Snažíme se přiblížit i k nejstarším
- obřadům, hrát
stejné hry, stejně zpívat i tancovat, na táborech se
stejně oblékat, mít stejně vybavená
- týpí jako měli
indiáni a snad si i vypěstovat stejné vnímání a
estetické cítění.
- Já si osobně
myslím, že téboření v přírodě v indiánském
stylu (v týpích) je vrcholným stupněm
- krásy
splynutí člověka s okolní přírodou. Louka obklopená
lesy s bílými kužely týpí je opravdu velmi silný
- estetický zážitek.
Týpí v přírodě neruší svou přítomností, je
prostorné, praktické, dá se vevniř
- rozdělat oheň,
ale hlavně, když se týpí složí, prakticky za čtrnáct
dní po něm nezůstanou v přírodě
- žádné
stopy.
- Myšlenka
woodcraftu (lesní moudrosti)
- Myšlenka
woodcraftu je aktuální zejména v dnešní době, kdy nás
stále silněji zasahuje civilazace
- se všemi jejími
negativními dopady, zbavuje nás citů, estetického vnímání,
kolektivního cítění a
- idealismu v
jakékoliv formě a dělá z nás poslušné a nepřemýšlející
spotřebitele a hromadiče
- spotřebních
věcí. Ale stále se i dnes najdou lidé, kteří dají
přednost romantice pře technikou
- a věnují se
woodcraftu místo hraní počítačových her a sprejování
po zdech, kteří radši
- prožijí
vlastní dobrodružství, než to televizní.
- A tak se u nás
ve kmeni učíme vyrábět indiánské oblečení (legíny,
mokasíny, haleny,
- kabátky, šaty),
pouzdra na nože, luky, šípy a dýmkové vaky.
- Dále si
kompletně vybavujeme týpí (tašky, pytlíky, sedačky
z vrbových prutů, parfleche, boxy,
- cylindry), učíme
se jak správně týpí postavit, jak rozdělat oheň třením
dřev nebo ocílkou, jak správně
- střílet z
luku, činit kůže a kožešiny, jak správně bubnovat,
zpívat a tančit, jak správně
- tábořit v týpí
v každém ročním období, jak hrát lakros nebo shinny
a mnoho dalších věcí.
-
- Etnografie
a design
- Ve všem co děláme
se snažíme držet se etnografických pramenů, dobových
fotografií, fotek originálů
- a odborných
knih. Všechny výrobky by se měly držet předlohy a měly
by se používat jen takové materiály,
- které skutečně
používali indiání za starých časů bizoního větru
na pláních. Tedy mozkem vydělané jelenice,
- šít a vyšívat
šlachou, používat dobové barvy korálků, dodržovat
jednotlivé odlišnosti kmenů a vůbec, držet
- se materiálů,
které používali i indiáni a které byly přírodní.
Já se například zajímám o kmen Severních Šajenů
- (Tsitsistas)
(i když poslední dobou mě stále více přitahují Vrány
(Absaroka) :-) ) a to od kmenového
- uspořádání,
válečnických spolků, obřadů až po střih chlopní
u týpí.
-
- Buckskinning
- Buckskinning
vlastně znamená zpracovávání kůží z vysoké zvěře
a je to další můj hluboký zájem, který k woodcraftu
- neodmyslitelně
patří. Již několik let vydělávám kůže (jelenice)
pomocí zvířecího mozku, přesně podle postupů
- indiánů. Všechny
kůže a kožešiny, které používám na svoje výrobky
si zpracovávám a činím doma sám. Použití
- chemicky vydělané
jelenice je nejen nestylové, ale odporuje vlastní myšlence
woodcraftu (na svých táborech
- se snažíme
mít co nejvíce věcí z co nejpřírodnějších materiálů
a tím jelenice vydělávaná pomocí chemikálií a ve
- fabrice
rozhodně není). Zvládnout vydělávání jeleních kůží
mozkem je velice náročná věc a vyžaduje
- dlouholeté
zkušenosti. Přestože se tím zabývám již několik
let a kůží jsem již vyčinil několik desítek, stále
se
- v tomto
zdokonaluji a společně s kamarády z kmene (kteří činí
rovněž kůže mozkem) stále konzultujeme
- nové
poznatky. Myslím, že se nám již podařilo dosáhnout
kvality pravé, indiány činěné mozkové jelenice.
-
- Euroindiánský
kmen
- Samostatnou
kapitolou hobby je indiánský kmen. Je to sdružení lidí,
kteří se aktivně zajímají o indiánskou kulturu.
- Tím, že
jsem napsal aktivně mám na mysli, že se o indiány
nezajímají pouze na teoretické rovině, ale především
- na praktické.
Toto sdružení by mělo mít svá pravidla a organizační
strukturu (náčelník, rada, členové, válečné
spolky, atd.).
- V našem
kmeni TIPI WANŽI máme zatím náčelníka a členy a do
budoucna vážně uvažujeme o založení válečného
- spolku, jehož
úkolem by bylo dohlížet na výkon rozhodnutí a dodržování
pravidel. Dalšími úkoly spolku by bylo
- dohlížet na
dodržování táborového řádu apod. V kmeni také máme
zavedena pravidla (jako např.
- instituce čekaltele
na vstup do kmene, podmínky pro vstup do kmene a podmínky
pro nošení insignií
- jako orlí
pera ve vlasech, válečná kopí, čapky, čelenky nebo
válečné haleny s pásy a skalpy) Tyto insignie může
- nosit každý
pouze podle svých zásluh o kmen, svých dovedností,
znalostí a schopností. Např. člověk,
- který neumí
ani rozdělat oheň nebo postavit týpí nemá nejmenší
nárok si udělat čelenku nebo válečnou košili.
- Stejně jako
indiáni ve starých dobách, vycházíme i my z principu
hodnocení za osobní kvality a statečnost.
- Samozřejmě,
že se v dnešní době nemůžou udělovat orlí pera za
zabití nebo skalpování nepřítele, ale
- například
se hodnotí počty natábořených dní, schopnost rozdělat
rychle oheň třením dřev na sněhu,
- postavit třeba
sám týpí za určitý čas, zvládnutí výroby šlachových
luků, vyčinění určiteho počtu mozkových
- jelenic nebo
třeba sehnání tábořiště pro kmen či tělocvičny
na bubnování.
- Někdo třeba
hodnotí i podle Setonova systému orlích per.
- Co se týče
naší činnosti, scházíme se jednou týdně na
kmenovce, kde si povídáme, vyměňujeme
- si rady, tipy
a zkušenosti, konzultujeme nové výrobky a design a
hlavně plánujeme další akce.
- Podruhé v týdnu
se scházíme na indiánské bubnování a zpívání,
kde se učíme písničky podle
- nahrávek z
kazet a cédéček, pouští se videa s indiánskými
tanci a zpěvem. Kdo chce, může si zkusit
- i zatančit.
Těžištěm naší činnosti jsou ale táboření a POW
WOW, kde opravdu můžeme žít přesně
- jako indiáni
v minulém století a svoje znalosti využívat v praxi.
Tábořit jezdíme jak sami, tak i na
- společné
akce všech indiánů z Čech a Moravy. Tábořit jezdíme
v každém ročním období, i v
- zimě (mrkněte
se na fotky z táborů). Na tábořeních a POW WOW se stále
něco děje,
- probíhají
soutěže (např. v lukostřelbě, v hodu kopím), hraje
se lakros a shiny, probíhají lovecké
- výpravy,
hostiny, dělá se dřevo, vaří jídlo.....
- Na všech akcích
je bezpodmínečně vyžadován dobový stylový oděv,
civilní osoby nemají na akci
- přístup (s
výjimkami "Dní otevřených dveří").
- Kromě toho všeho
taky jezdíme na vandry po všech koutech země České a
pořádáme spoustu
- dalších akcí.
-
- Zpívání
a tancování
- Každý týden
trénujeme indiánské písničky (v Domově dětí a mládeže).
Bubnujeme kolem jednoho
- velkého
bubnu přesně podle vzoru indiánských kapel, které hrávají
na nesčetných POW WOW,
- konaných v
USA. Písničky se učíme podle kazet a CD, k většině
máme i texty s překlady
- (většinou v
lakotštině). Současně se zpěvem se učíme i tanec a
k tomu patřící výobu tanečních věcí
- jako např.
taneční závěsy, hůlky, perutě z orlích křídel a
pod.
-
- Indiánské
tradice a obřady
- Při provádění
indiánských obřadů jako např. obřad potní chýše,
obřad dýmky, očištění nebo pláč o vizi
- vycházíme z
absolutní úcty a respektu k indiánské kultuře a
jejich tradicím a snažeíme se obřady vykonávat
- tak jak byly
opravdu vykonávány se vším, co k tomu patří. Mezi
nejposvátnější indiánské předměty
- patřila i
catlinitová dýmka (catlinit je červenohnědý mastek a
vyskytuje se pouze v Pipestone v Minnesotě v USA).
- Naše dýmky
(ať osobní nebo kmenová) jsou uloženy vždy na čestném
místě a obřad dýmky požívá zvláštní vážnosti.
- Na našich táborech
děláme i obřady očištění těla i ducha v potní chýši
a věřte nebo ne, je to super.