Zheng Shangyou

Zheng Shangyou rozsypaným čajem

Čínská hra. Existuje několik variant, má různá jména. Nejzajímavější verze je pro 6 hráčů a je známá jako San jia xi San Jia Xi(šťastná rodina tří) nebo Huojian Huojian(raketa). Popisovaná verze je pro 4 nebo víc hráčů, nejlépe 5 či 6. V Anglii se hra nazývá Pit. Je podobná dalším hrám: Japonské Dai Hin Min (nebo taky Dai Fugo), vietnamské Tien Len, čínské Velké dvojce. Západní odvozenina se obvykle nazývaná Asshole nebo President. Je možné říct, že jsou to jen varianty jedné hry. Někdy jsou označovány jako rostoucí hry.

Počet hráčů

4 a více

Karty

52 karet plus dva jokeři červený a černý

Cíl hry

Dosáhnout 11 bodů

Hra

Při prvním rozdávání se losem určí rozdávající. Čínský způsob rozdávání je takový, že rozdávající zamíchá karty, položí je doprostřed stolu. Každý si pak sám bere karty. Zde se rozdává po jedné kartě, jako první si bere rozdávající. Rozdají se všechny karty, když má někdo víc než ostatní tak to nevadí.
Hráč který míchal, začíná první hru tím, že vynese nějakou hratelnou kombinaci. Hra postupuje proti směru hodinových ručiček, každý hráč má možnost přebít nejvyšší kombinaci nebo říct dál. I když hráč řekne dál, může v následujícím kole hrát.
Základní pravidla když chci někoho přebít jsou: Hra pokračuje dokud všichni neřeknou dál. Potom ten, kdo vynesl nejvyšší kombinaci, vynáší nové kolo. Jestliže hráč který měl vynášet už nemá žádné karty vynáší hráč následující.

Kombinace karet

Celkem jsou čtyři hratelné kombinace:
  1. Samostatné karty

  2. Hodnota karet je od nejnižší po nejvyšší následující: 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, J, Q, K, A, 2, černý joker, červený joker. Na barvách nezáleží.
  3. Figury

  4. Figury jsou dvě a více karet jedné hodnoty, hodnota karet je stejná jako u samostatných karet. Dvojky a jokeři můžou být použity jako žolíci namísto jakékoliv jiné karty. Figura s žolíkem je nižší než stejně vysoká figura bez žolíků. Příklady:
  5. Postupka

  6. Postupka je řada tří a více karet jdoucích po sobě (např. 5-6-7). Dvojky nemůžou být použity v postupkách – jako žolíci ani jako dvojky. Jokery lze použít jako žolíky namísto jakékoliv karty od trojky po eso.
    Jakákoliv jednobarevná postupka je vyšší než postupka smíchaná z více barev (dokonce i když má nižší hodnoty karet). Postupka s vyššími kartami přebíjí postupku s nižšími kartami. I zde platí, že čistá postupka bez žolíků je vyšší než špinavá.
    Příklady:
  7. Postupka setů

  8. Je složená z minimálně 3 setů (9-9-10-10-J-J). Pravidla jsou stejná jako pro normální postupky s tím rozdílem, že nezáleží na barvách, dvojky můžou být použity jako žolíci ale ne namísto všech karet setu. Alespoň jedna musí být normální karta nebo joker. Násobná postupka může být přebita pouze násobnou postupkou stejného typu vyšších hodnot, čistá přebíjí špinavou (tři postupky čtyř karet nemůžou být srovnávány se čtyřmi postupkami tří karet – přestože mají stejný počet karet).


    Příklady:

Bodování

Druhé a další rozdávání

V dalších hrách míchá a začíná třetí hráč. Poslední a předposlední hráč musí položit svoji nejvyšší kartu doprostřed stolu lícem nahoru. Z nich si první hráč vybere kartu, další zbyde na druhého hráče. Oba pak odloží po jedné kartě, z nich si pak vybere nejprve předposlední pak poslední hráč.

Týmová hra

Čtyři nebo šest hráčů obvykle hrají ve dvou týmech. Varianta v šesti hráčích je považována za nejzajímavější verzi Zheng Shangyou. V Bejingu se níže popisovaná varianta nazývá San jia xi (šťastná rodina tří). V Chengdu v provincii Sijuan se nazývá Huojian (což znamená raketa).

Hra

Jsou dva týmy po třech, hráči sedí napřeskáčku. Na začátku se vytáhne jedna karta z balíčku, pak se tam vrátí a zamíchá se. Ten kdo si ji vylosuje začíná. Pravidla jsou stejná jako Zheng Shangyou, pouze bodování je trochu jiné. Pokud hráči na prvním a druhém místě jsou z různých týmů, bodování je následující: Pokud jsou hráči na prvních dvou místech z jednoho týmu, záleží ještě na umístění třetího spoluhráče: I zde platí pravidlo pro předávání karet. Karty míchá ten kdo skončil na pátém místě. Vyhrává tým, který jako první získá 50 bodů.

Týmová hra pro čtyři hráče

Je naprosto stejná jako pro jednotlivce, pouze body se sčítají.

Varianty

Existuje varianta kde dvojka může být použita v jednobarevné postupce za esem např.: káryK-káryA-káry2

Taktika

Nejdůležitější je zbavit se nízkých karet. Existuje jen jeden jediný způsob jak se zbavit samostatné trojky – vyjet s ní. Stejné je to s nízkými kombinacemi jako je 3-4-5-6. Jestliže máš v ruce 3-3-4-5-6, můžeš vyjet s postupkou 3-4-5-6 a doufat, že nikdo jiný už nemá postupku čtyř a že se tak zbavíš trojky.

Nezbavuj se vysokých karet dokud není bezpečný způsob jak se zbavit nízkých karet. Vysoké karty jsou dobré k získání tahu. Nízkými kartami se vyjíždí. Pokud máš v ruce pouze 4-4-7-2-2, vyjeď 4-4 s tím, že se zpátky na tah můžeš dostat pomocí 2-2. Pak vyjedeš sedmičkou. Pokud pojedeš 4-4-2-2 je nebezpečí, že někdo bude mít třeba čtyři šestky, přebije tě a tobě zbude sedmička, které se nezbavíš.

Pokud máš 3-4-5-5-6-7, je většinou lepší hrát dvěma postupkami, zvlášť je-li jedna z nich jednobarevná. Pokud jsi na tahu, můžeš vyjet postupkou 3-4-5-6-7, ale musíš být přesvědčen o tom, že nikdo jiný nebude schopen tě přebít (tedy pokud nejsi zoufalý). Téměř absolutní nesmysl je jet dvěmi pětkami jako párem, protože v ruce zůstanou samostatné karty (3-4-6-7)

Není příliš rozumné držet postupku devíti karet a dát dál, neboť se hráč také nemusí dostat na tah. Je dobré promyslet její rozdělení.

Nenechej se chytit s množstvím nízkých karet, ale hlavně se nediv, když se ti někdo bude smát, pokud ti zůstane jako poslední karta trojka!

Zdroj http://pagat.com/climbing/shangyou.html
Zpotvořil quak@email.cz
6.7.1999
Update 25.8.2002


Abecední seznam | Všeobecná pravidla | Home


* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *