Mus
Baskická hra pokerového typu, ve Španělsku je velmi oblíbená. Na rozdíl od pokeru se většinou nehraje o peníze. Je o něco složitější než poker, jsou to vlastně čtyři hry s jedněmi kartami. Co Mus odlišuje od ostatních her je, že se spoluhráči můžou dorozumívat posunky.
Počet hráčů
Čtyři hráči, kteří tvoří dva týmy po dvouch hráčích.
Karty
Španělského typu 40 karet.
barvy: meče (Espadas), obušky (Bastos), poháry (Copas) a mince (Oros)
hodnoty: Rey 12 - král, Caballo 11 - kůň, Sota 10 - kluk (opilec), 7, 6, 5, 4, 3, 2, As 1 - eso
Posloupnost je od nejvyššího čísla k nejnižšímu, avšak 3 jsou naprosto rovnocenné králům a 2 esům.
Cíl hry
Získat 40 bodů, obvykle se však hraje na dvě vítězné partie. Body se počítají pomocí kamínků (Piedras a Amarracos).
Partie se skládá z několika her, každá hra má čtyři části.
Rozdávání
Rozdávající hráč dá sejmout hráči po levici a rozdává proti směru hodinek. První hráč se nazývá Mano. Jestliže se mu nelíbí karty, navrhne Mus - výměnu. Pokud všichni souhlasí slovem Mus, všichni si vymění 1-4 karty. Výměna se může opakovat dokud někdo nesouhlasí slovy No hay Mus. Pokud dojdou karty potřebné pro výměnu, zamíchají se odložené karty. Pokud nezbylo jen na jednoho hráče, zamíchají se i jeho odložené karty.
Hra
Hra se skládá ze čtyř bodovaných částí: Grande (velké), Chica (malé), Pares (páry) a Juego (hra). Hodnota každé části se může zvýšit sázkami. Mají-li dva hráči stejnou hodnotu karet, vyhrává Mano nebo ten hráč, který po něm následuje nejdřív.
- Grande (velké)
Vyhrávají nejvyšší karty. Jsou-li nejvyšší karty stejné, počítá se druhá nejvyšší atd.
Př.1: R-3-4-4 je vyšší než R-C-C-C, neboť 3 je rovna králi
- Chica (malé)
Stejné jako Grande, ale vyhrávají nejnižší karty.
- Pares (páry)
Simple - pár
Medias - trojice
Duples - dva páry nebo čtveřice
Pokud mají dva hráči stejnou figuru, vyhrává ten kdo ji má vyšší.
- Juego (hra)
Juego je když má hráč 31 a více bodů.
Hodnoty karet:
- R, C, S, 3 jsou po 10 bodech
- 7 - 4 za 7 - 4 body
- A, 2 jsou za 1 bod
Posloupnost Juega je následující (od nejvyššího po nejnižší): 31, 32, 40, ... , 33
Pokud nikdo nemá Juego hraje se místo něj Punto, což znamená, že hráči mají v ruce 30 nebo méně bodů, přičemž ten kdo má nejvíc bodů vyhrává.
SÁZKY
Po rozdání a výměně karet nastává čas blufování a sázek. Sází se postupně pro každou část hry zvlášť, výhry se zjistí až nakonec. Je důležité dodržovat posloupnost sázení na jednotlivé části. Sázení vždy začíná Mano.
- Grande a Chica
Mano může buď pasovat (Paso) nebo vsadit (Envido). Minimální sázka je dva kameny. Pokud Mano passoval můžou postupně sázet ostatní.
Když někdo vsadí, můžou protivníci:
- složit (No quiero) - uznávají výhru protivníků
- souhlasit (Quiero) - souhlasí se sázkou
- zvýšit (Reenvido) - ještě zvyšují sázku opět minimálně o dva kameny
Do sázení může mluvit i druhý partner, převládne více agresivní názor.
Př.2: A vsadí 2, B souhlasí, ale D zvyšuje o 2 na 4, A zvyšuje o 3 na 7, B i D složí - A a C hned vyhráli 4 kameny, neboť to je poslední s čím B a D souhlasili.
Pokud by však A vsadil 2 a B i D by složili, A a C vyhráli 1 kámen
- Pares
Ještě před sázením na Pares, každý hráč řekne, zda má nebo nemá Pares
Jestliže mají obě skupiny Pares můžou sázet podobně jako u Grande a Chica.
- Juego
Stejně jako u Pares všichni nahlásí jestli mají Juego. Jestliže mají obě skupiny Juego můžou sázet na Juego. Jestliže však nemá Juego nikdo, sází se na Punto.
- Órdago
Speciální sázka, která může být uzavřená během kterékoli časti hry. Do výsledku hry se bude počítat pouze výsledek této části. Hráč místo zvýšení může říct Órdago, protivníci pak můžou buď složit, nebo souhlasit. V ¨tom případě se karty hned ukážou. Órdago pochází z Baskického hor dago což znamená tady je to.
Př.3: Sází se na Grande, A, B a C jsou pas, D sází 5, A souhlasí. V Chica A sází 2, B zvyšuje o 4 na 6, C hlásí Órdago. B a D můžou složit, pak A a C vyhráli 6 kamenů, nebo souhlasit, potom se ihned ukážou karty a vyhrávají ti s lepší Chicou. O 5 kamenů z Grande se vůbec nehraje.
Pokud se hlásí Órdago místo první sázky a oponenti složí, výhra je 1 kámen
Počítání
Po ukončení sázek na Juego se odkryjí karty a hodnotí se jednotlivé části hry. Pořadí je důležité, neboť 40 kamenů a tedy vítězství je možno dosáhnout i jen po jedné části hry.
U všech částí hry platí, že pokud jedna strana složila, vítězná strana získává kameny ze sázek ihned během sázení.
Pokud byla odsouhlasena sázka nyní se porovnají karty, vítězná strana získává sázku.
V případě, že u Grande a Chica nikdo nic nevsadil, vítězná strana získává 1 kámen.
U Pares a Juego navíc vítězové (ať už díky složení nebo porovnáním karet) získávají další body podle hodnoty karet. Počítají se hodnoty obou vítězných spoluhráčů.
Dodatečné hodnocení Pares
Za Simple vítěz získává 1 kámen, za Medias 2 kameny a za Duples 3 kameny.
Dodatečné hodnocení Juego
Za Juego s 31 body jsou 3 kameny, Juego s jiným počtem 2 kameny, za Punto je 1 kámen.
Zobrazení skóre - Piedras a Amarracos
K zobrazení a počítání se používá 22 malých kamenů. Na začátku jsou všechny na talířku uprostřed stolu, odtud se berou a pokládají před hráče. Spoluhráči se dohodnou kdo z nich bude držet jedničky (Piedras) a kdo pětky (Amarracos) I když v Baskičtině je správně hamarreko, což paradoxně znamená 10 a ne 5.
Když partneři vyhrají jeden nebo více kamenů, hráč držící jedničky vezme příslušný počet kamenů z talířku a položí je před sebe. Když jich má pět, dá jeden partnerovi držícímu pětky a ostatní vrátí na talířek.
Když hráč držící pětky získá 7 Amarracos což znamená 35 Piedras, musí slovy Dentro (uvnitř) varovat protihráče, že už jim chybí jen 5 kamenů k výhře. 7 Amarracos je potom vráceno zpět na talířek. Když tým získá 5 Piedras poté co nahlásil Dentro (tj. celkem 40 kamenů) vyhrál.
Signály
Během hry jsou povoleny určité signály, kterými si můžou spoluhráči naznačovat jaké mají karty. Samozřejmě to zkoušejí, když se protivníci nedívají (nebo když dělají, že se nedívají). Signály odpovídající určitému držení karet musí být pravdivé - např. jestliže hráč signalizuje Medias, musí taky mít Medias. Přípustné signály jsou různé podle místních poměrů. Zde jsou signály, které se používají téměř všude:
- Zavření (nebo přivření) obou očí (Ciego) - špatné karty
- Kousnutí do spodního rtu - dva králové (dvojité kousnutí 4 králové)
- Ukázání špičky jazyka - 2 esa (2x 4 esa)
- Ušklíbnutí se koutkem úst - Medias
- Pozvednutí obou obočí - Duples
- Mrknutí jedním okem - Juego s 31 body
Často je užitečné, když první dva hráči signalizují své karty partnerovi, který bude rozhodovat zda měnit karty. Podobně se poslednímu hráči lépe rozhoduje zda a kolik sázet, když zná spoluhráčovi karty.
Varianty
Mus se 4 králi a 4 esy.
V Navarre, La Rioje a v některých oblastech v Baskitsku, se Mus hraje v její originální podobě se 4 krály a 4 esy. Posloupnost karet je K C S 7 6 5 4 3 2 A. V Juegu nebo Puntu, jsou trojky za 3 body a dvojky za 2 body.
Tím, že je méně dobrých karet v balíčku, vítězství je méně závislé na náhodě a je větší prostor pro blufování.
V této verzi není povoleno zavření obou očí (Ciego) jako signál pro špatné karty.
Juego real
Někteří hráči mají speciální kombinaci nazvanou Juego real (Královská hra), což je Juego s 31 body složený ze tří sedmibodových a jedné desetibodové karty. Toto přebíjí normální 31 bodové Juego a je to vlastně jediný způsob jak přebít Juego Mana.
Někde musí být 10-bodová karta přímo mincovej Sota (10)
Další varianta říká, že Juego real musí být ze sedmiček tří barev a Sota barvy čtvrté.
Juego real je stejně hodnoceno jako normální Juego
Varianty signálů
V Navarre a mnoha dalších místech, je první hra hrána bez signálů.
Zde je několik místních signálů používaných krajově:
Naznačení rty slovo Mus - budu chtít vyměnit nějaké karty - někde však mám tři krále a eso
Naklonění hlavy vpravo - nebudu měnit karty
Pokrčení ramene - mám Punto 30 b.
Kousnutí spodního rtu vlevo nebo vpravo - tři králové (kombinace signálu pro krále a Medias)
Ukázání špičky jazyka vpravo nebo vlevo - tři esa (kombinace signálu pro esa a Medias)
Mus visto
Jestliže se stane, že během rozdávání se odkryje jedna karta, nazývá se to Mus visto. Někde se hraje, že všichni hráči pak mají příležitost vyměnit si jakýkoliv počet karet, aniž by museli nahlásit Mus. Potom hra pokračuje normálně výměnou Mus nebo No Mus
Výměna karet 4-5-6-7
Hráč který obdrží karty 4-5-6-7, což je jedna z nejhorších kombinací, může v této variantě karty odkrýt a vyměnit si je za jiné. Toto musí provést před výměnou Mus
Mus s desíti krály
Roberto Alberdi tvrdí, že v Eibaru (Gipuzkoa, Spanělsko) je známa starší varianta Mus s desíti krály. Zde obuškový a mincový kluk působí jako jokeři, ale s těmito omezeními:
- joker může nahradit krále nebo eso
- joker nemůže změnit svou hodnotu během hodnocení karet - hráč se musí rozhodnout zda to bude eso nebo král
Jiný počet hráčů
Verze pro tři nebo pět hráčů se nazývají Encaje a Mus Francés.
Mus se šesti hráči se hraje ve Španělsku jen vyjímečně. Jsou dva týmy po třech hráčích, pravidla jsou naprosto stejná jako u hry čtyř.
Joseph Jaureguy se zmiňuje o variantě pro šest hráčů, kteří ale hrají do padesáti bodů. Každý tým si volí kapitána, který rozhoduje o výměně Mus, sázení a počítá skóre. Jestliže je hrací stůl obdélník, sedí kapitáni uprostřed a vedle nich dva protihráči.
Zdroj
http://pagat.com/vying/mus.html
Zpotvořil quak@email.cz
18.7.1999
Update 25.8.2002