Dungeon Keeper

Dungeon Keeper jako takový je natolik rozsáhlá hra, že tento návod bude opravdu stručný. V této hře jde hlavně o to, natěžit co nejvíce zlata nebo diamantů, ty pak účelně použít na vycvičení neporazitelné armády příšer, se kterou se buďto bráníte přicházejícím lavinám hrdinů včetně jejich krále nebo jdete na nervy vaší konkurenci v podzemí. Jedinou výjimkou jsou speciální mise. Vaší hlavní starostí je ochraňovat své srdce sklepení, které neustále buší, ale po ranách od nepřítele se zmenšuje až bouchne, a tím pro vás daná mise neúspěšně skončí. To samé platí pro konkurenci: pokud jinému pánu sklepení jeho srdce takto zničíte, končí a vy jste vítězy. Dělníci - impové dovedou kromě řady jiných věcí kopat skálu, a vytvářet tak chodby nebo místnosti, které po jejich zabrání patří vám a můžete na nich provozovat, co vás napadne. Je obrovský rozdíl mezi čerstvě prokopanou stěnou a zpevněnou stěnou (stěny se zpevňují v druhém sledu, nejdříve se kope). Přes zpevněnou stěnu se k vám totiž nikdo, opakuji NIKDO nedostane. To je důležité hlavně v době, kdy ještě nejste tak vybaveni potřebným počtem úderných jednotek. S příšerkami pracujete jednoduše. Levým tlačítkem myši je berete, pravým pouštíte. Takhle můžete nabrat až osm příšerek. To samé platí například i pro zlato, které se vysype ze zabitých hrdinů, stačí ho nabrat a pustit v pokladnici.

Prvních pět misí slouží k seznámení s hrou a oťukání si pravidel. Od desáté mise nahoru už jsou mapy postaveny tak, že stačí sebemenší kopnutí vedle a můžete hrát misi znova. Zlata je bud’to málo, nebo je tak daleko, že musíte dlouho koumat, jak se k němu dostat. Teprve tyto mise prověří naplno schopnosti vás, coby pána sklepení. Zbývají speciální mise, při kterých vysvobozujete hrdinu, který vám může v dalších misích pomoci.

Místnosti

Poté, co pro vás impové zaberou nové území, můžete začít stavbu místností, základní pilíře každého sklepení. Většina z nich slouží k přilákání určitého druhu příšerky do vaší jeskyně. K jejich vybudování stačí tři věci: mít danou místnost vynalezenu, mít pro ni vykopané místo ve skále a nakonec mít peníze na její postavení. Hned na startu mise je tu již dříve zmiňované Srdce sklepení. Druhou nejdůležitější místností je Portál, kterou vstupují do jeskyně příšerky všeho druhu. Vůbec první chodba nové jeskyně by měla vést právě k portálu. Další důležitou místností je Pokladna. Sem nosí impové natěžené zlato a diamanty, ze kterých se zde stávají tolik potřebné peníze. I příšery si občas potřebují odpočinout. K tomu jim slouží Doupě kde má každý svoje odpočívadlo, vyvedené podle jeho nátury od haldy kostí nebo hnoje plného masařek až k rakvi pro Drákulu. Ke stravování příšerek slouží Kurník, kde se stále líhnou nová a nová kuřata. Knihovna slouží k vyvíjení nových vynálezů, tedy nových kouzel a místností. Nic jiného se nevyvíjí, ale i tohle bohatě stačí. Pak je tu veledůležitý Cvičiště ke zvyšování úrovně mnoha příšerek a k přilákání dalších. Pokud máte dost peněz, postavte ho co největší (minimálně 5x5) a uvidíte, jak se bude síla vaší armády rapidně zvětšovat. Z to se ale musí platit takže pokud máte málo peněz. nebudou vaši svěřenci moc na úrovni, což se neblaze projeví při boji. Nakonec ještě jedna základní místnost, a tou je Dílna. Zde se za vedení Trollů (které tato místnost přitahuje) vyrábí pastičky a dveře, důležité součásti vaší jeskyně. Je jich několik typů, podle síly pastiček a odolnosti dveří. Zbytek místností slouží jednak k přilákání speciálních druhů příšerek a občas se tu najdou i takové, ve kterých se dělají nové příšerky. Jsou to například: Vězení - pokud dáte svým svěřencům příkaz, aby brali zajatce, tito se po boji odeberou do vězení, kde se z nich po určité době stanou vaši lidé. Mučírna -slouží pro zvyšování úrovně nebo na výrobu duchů. Pod pojmem výroba se zde samozřejmě myslí umučení. Je nutno ji postavit alespoň o rozměrech 3x3, jinak se neobjeví mučící stolek. Kasárny mají dvojí úlohu, lákají Orky a navíc je v nich možno vytvářet skupiny - oddíly pro boj. Nakonec následují tři místnosti nejvyšší úrovně. Kostel je nutno chápat spíše ve smyslu obětiště pro bohy temnot. Pokud obětujete zajatce nebo v případě jejich nedostatku člena vlastní partaje, budou vám dobře nakloněni, což se projeví zvýšením nadšení vašich jednotek (občas to také nevyjde, ale nic zlého se přitom nestane). Hřbitov zde dochází k přeměně zemřelých kreatur na upíry. Poslední v řadě je “Zvíře živící se mrtvolami”. Je velice potřebný při převýchově upírů a skeletonů, reaperů a vůbec všech super hrdinů, protože jinak by za a; začali byt nerudní a vymlátili by celou vaši jeskyni a za b; by si nezvyšovali svou úroveň. Dvě speciální místnosti jsou Most a Strážní místo. Most je jasný - slouží k překlenuti vody a lávy (jinak neobydlíte další části podzemí, příšerky můžete vypouštět pouze na vašem území.) Strážní místo postavte tam, kde se často objevují nájezdníci od ostatních pánů sklepení. Pokud na něj postavíte jednotky, budou tohle místo strážit a odrážet jejich útoky. Slouží také jako lákadlo pro Orky, takže jeho stavbu nepodceňujte a rozhodně ho pokaždé postavte aspoň o rozměrech 3x3.

Příšerky

Každá má svou náladu, každé se musí čas od času vyplatit žold. Některé jsou určeny pro rozběhnutí levelu, jiné se dokonce se svou zvyšující úrovní mohou učit kouzla. Maximální dosažitelný počet úrovní je deset, to už je opravdová elita. První je imp, něco jako sluha nebo dělník. Bez něho byste neudělali vůbec nic. Proráží nové chodby ve skále, těží zlato, zpevňuje stěny sklepení, prozkoumává nové prostory, zabírá nové území, nosí zlato do pokladnice atd. Když je vyčerpaný, položí si ruce na motyčku a chvilku oddychuje. Moucha přichází z portálu mezi prvními. Jako každá moucha se díky křídlům dostane všude, takže pořád létá sem a tam a prozkoumává okolí. Je předurčena k průzkumu, a tak obvykle narazí na nepřítele jako první. A také jako první umře. Pokud chcete prozkoumat rychle cizí sklepení, je nejlepší si do mouchy vlézt (viz další odstavec), rychle s ní ten prostor prolétat křížem krážem, a tak o svém protivníkovi získat okamžitý přehled. Následuje Pavouk, který dobře poslouží k obraně před hrdiny v úvodních misích. Také rád zkoumá okolí sklepení. Démonský potěr je dosti účinná ještěrka. Potřebnou součástí nejen začátečních misí je Kouzelník, jehož nejužitečnější činností je vymýšlení nových kouzel a místností. Bojovat pomocí magických střel ale umí také. Začátek uzavírá Troll, jehož hlavní pracovní náplní je vyrábět v dílně dveře a pastičky. Od pátého levelu přichází na scénu veteráni. Je to Divý démon, který je znám hlavně svým způsobem boje, prděním, svou tloušťkou a tím, že má na rozích zavěšené koule s bodáky. Temná paní umí vrhat na dálku ohnivé koule a nahlas křičet, a hodí se proto do misí, kde je třeba vybuchat co nejvíce nepřátel hned na začátku nebo do speciálních misí. Zdokonaluje se přetahováním bičem v mučírně. Orka přiláká strážní místo, kde po výcviku s oblibou vyčkává na svou kořist. Je to dobrý bojovník na blízkost. V posledních levelech vás bude navštěvovat Pes s dvěma hlavama, odolný průzkumník, který se dobře uplatní i při obraně, a Zelené kyvadélko které připomíná hvězdici a u které její malý vzrůst ostře kontrastuje s bojovností. Na hřbitově lze vypěstovat z mrtvol Upíra, který ale nadělá spíše neplechu, protože se dost často bije s kouzelníky. Dalším dárečkem je Kostlivec, který toho zvládne moc a moc a je odolný jako málokdo. Ducha získáte umučením některé kreatury. Je to taková směsice upíra a kostlivce. Je moc dobrý a umí létat. Předposledním mohykánem je Drak, super odolný a super bojovný metač ohně. Jeho jediná nevýhoda je to, že útočí jen zblízka. Nakonec je zde Reaper (zmiňovaný kombajn) - má kopyta, kosu a neustále usměvavý obličej. Je to nejlepší bojovník podsvětí, ale má jednu obrovskou nevýhodu. Nesnese se s nikým, takže vám nezbude nic jiného než pro něj postavit speciální kobky s brlohem a jídlem a chovat si ho tam pro ty nejtvrdší bitvy. Pokud to neuděláte, radši ho umučte, nebo vám vymlátí celou jeskyni. O nepřátelských bojovnících, kteří k vám přeběhnou ve vyšších levelech, se netřeba moc zmiňovat, jsou to různí lučištníci, kouzelníci nebo snad jediní dobří - samurajové, kterých je stejně vždy tak málo, že je nemá cenu popisovat. Jediná nepříjemná je “báječná žena na křídlech“, která může prohodit vaše kreatury stěnou.

Protivníci

Těmi jsou buďto výše zmiňovaní “normální“ lidé, nebo příšerky podobné těm vašim se stejnými vlastnostmi. Pokud máte dobře vycvičené jednotky, netřeba se jich bát.

Kouzla

Tomu, kdo se je naučí používat, přinesou užitek hlavně v posledních misích, kde se s jejich pomocí dá ušetřit hodně práce a času. Od začátku jsou k dispozici dvě: Ovládnutí příšery a Vytvoření impa. První z nich tvoří jakýsi další rozměr hry, protože umožňuje převtělení do příšerky a poté její ovládání hráčem. Můžete se tak na svoji jeskyni podívat z reálného pohledu vašich svěřenců nebo dělat věci, které by příšerky nikdy nedělaly (moucha – průzkumnice by se zastavila u prvního protivníka a nechala by se od něj zabít. Pod vašim vedením kolem něj prolétne a prozkoumá celou protivníkovu jeskyni). Druhé je jasné - vytvoří jednoho impa, přitom platí pravidlo: čím více máte impů, tím dražší je dalšího vytvořit. Sight of evil vám umožní koukat se na krátkou dobu do míst, kam jste ještě nepronikli. Můžete se tak vyvarovat nastražených pastí, dopředu zjistit sílu nepřítele, nebo odhalit jeho slabá místa. Zrychli obludu zrychlí na chvíli pohyby cíle, takhle můžete zvyšovat výkonnost vašich impů. Většina vyspělejších monster se toto kouzlo naučí a pak ho dokáže úspěšně používat. Supermani (kolem úrovně 10) dokonce ovládají vylepšenou verzi, Přelun obludy pro přesuny bez pohybu. Mobilitace svolá všechny příšerky na určené místo. Ale pozor, pokud toto místo nepatří do vaší jeskyně, stojí to moc peněz. Neviditelnost je chvilkové zneviditelnění, výhodné pro průzkumné oddíly. Ochraň obludu zvyšuje obranu. Poslední záchranu použijte ve chvílích největší nouze. Svolá totiž všechny vaše příšerky do místnosti se srdcem jeskyně, a je proto vhodné při jeho obraně. Útočná kouzla začíná Cave in, které způsobí mírný sesuv půdy a následné uvolnění většího množství kamení, které na postiženou oblast spadne. Blesk bude asi nejpoužívanější, protože způsobí blesk, který zasáhne cíl. Je výhodné ho používat společně se Sight of evil na ničení jednotek skrytých v částech podzemí, kam ještě nemůžete, nebo k ničení nepřátelských impů (většinou stačí jeden zásah). Musíte na to ale mít, jeden blesk vás totiž přijde na 600 penízků. Také je třeba mířit spíše pod cíl, což poznáte jednoduše podle zapraskání. Pokud se dostaví, cíl byl zasažen, v opačném případě jste minuli. Kuře udělá z nepřítele kuře, Choroba ho nakazí smrtelným morem, ale pro obě kouzla platí, že mohou byt použita jen na vašem území. Velice potřebné a také velice drahé (10 000 peněz) je Destroy walls, které dokáže zrušit protivníkovu zpevněnou zeď. Při bojích také hodně používejte Uzdravení. Udělejte to tak, že ukážete přímo na ikonku dané příšerky v bojovém menu (po kliknutí na svítící meč, oznamující boj). Posledním kouzlem je Armageddon, které přesune všechny jednotky do místnosti se srdcem jeskyně. Použít jen v případě, že jste si jisti vítězstvím!

Boje a taktika

Taktika je různá podle typu mise. Vždy jde o to, co nejrychleji se dostat k portálu a zajistit si přísun zlata. Proto nejprve projeďte celou mapu myší a zjistěte, zda se někde náhodou nenachází diamantová žíla (na rozdíl od zlaté je fialově zbarvená). Ta má tu výhodu, že je nevyčerpatelná. Pokud u ní postavíte také pokladnici, máte o přísun peněz na celou misi vystaráno. Dávejte pozor na to, abyste v úvodu neotevřeli svoji jeskyni tím, že probouráte zeď směrem k velkým prostorám. Raději si uložte na začátku pozici, prozkoumejte terén a teprve pak zvolte tu správnou taktiku. Nejlepší je nakoupit hodně impů a s jejich pomocí si pro sebe ohradit nepropustnou stěnou co největší kus místa podzemí nebo to udělat tak, že využijete nezničitelných stěn a rozdělíte mapu na dvě půlky. Pro mise, kde na vás útočí hrdinové, je nejdůležitější mít jeskyni bez jediné skulinky. Hrdinové totiž chodí kolem a snaží se probourat dovnitř. Pokud nemáte všechny venkovní stěny zpevněné, tak se jim to určitě podaří. Proto jestli vám hrozí bezprostřední nebezpečí. jednoduše naberte impy a naházejte je na místa ke stěnám. Impové totiž dělají to, co je v daném terénu nejlogičtější. Pokud ho hodíte na začátek nezabrané půdy, začne ji zabírat. Pokud ho postavíte ke stěně, začne ji zpevňovat. Pokud ho postavíte k diamantové žíle, začne ji těžit. Obecně vzato má u impů nejvyšší prioritu kopání skály, ostatní činnosti jsou si rovnocenné. Pro boje se vyplatí vybrat vhodný terén, kde budete moci přepadnout útočníky ze všech stran. Rovněž je dobré si promyslit, kde uděláte díru v případě, že se rozhodnete na hrdiny obořit. Ta už se totiž nedá ničím zahradit. Dveře používejte v případě, že chcete někomu z vašich svěřenců (hlavně reaperovi) zabránit ve vchodu do dalších částí jeskyně nebo zpomalit postup nepřátel dovnitř. Hodně zabere prokopat dlouhou chodbu, kde instalujete několik dveří (se vzrůstající odolností samozřejmě), mezi nimiž nastražíte pasti. Než se k vám protivníci přes tuto soustavu dveří probourají, je jich už většinou sotva polovina. Speciálním typem pasti je tzv. Boulder trap, nic víc než kamenná koule, která se valí a zabiji vše, co ji stojí v cestě. Pokud tedy prokopáte dlouhou chodbu a pomocí jednoho impa do ni nalákáte větší množství nepřátel. Jak jsem již řekl, misi je dvacet a pro každou platí úplně jiná taktika. Někdy se vyplatí čekat, až jste na sto procent silní, někdy se musí vyrazit okamžitě i za cenu porušení těsnosti vlastních stěn. Ale to už je otázka pro vás.

Hodně štěstí.

* Kurzy * Akcie * Práce * Zájezdy * Zájezdy * Meteobox * Auto *